Terve työntekijä terveessä yrityksessä

Tänään ilmestyneessä Rakentajan numerossa on paljon ihmisen hyvinvointiin liittyvää asiaa. Näin marraskuisessa Mordorissa itsestään ja läheisistään huolehtiminen on tärkeää. Pimeys väsyttää, sade masentaa, vallitseva talous- ja poliittinen tilanne ketuttaa. Väsynyt, vihainen ja kipeä työntekijä ei ole paras mahdollinen työntekijä.

Rakennusalalla erilaiset tuki- ja liikuntaelinsairaudet vaivaavat erityisesti ikääntyviä työntekijöitä. Raskas, kuormittava työ vaatisi vastapainokseen huolenpitoa omasta hyvinvoinnista. Parhaissa työpaikoissa myös työnantaja on ymmärtänyt, että satsaamalla työntekijöiden terveyteen ja hyvinvointiin, voittavat kaikki. Ennenaikainen eläköityminen ja pitkät sairauspoissaolot tulevat työnantajalle kalliiksi. Jos niiden riskeihin ja syihin päästään kiinni riittävän ajoissa esimerkiksi tehokkaalla, kuntouttavalla toiminnalla, ollaan jo hyvällä matkalla kohti pidempiä työuria.

Useissa tutkimuksissa on huomattu, että työpaikan ilmapiiri, reiluksi koettu palkitseminen ja hyvä esimiestyö vähentävät sairauspoissaoloja. Kun yrityksessä tai muussa työyhteisössä on terve henki, myös työväki pysyy terveempänä. Työpaikka, jossa pomo johtaa pelolla, työkaverit kiusaavat toisiaan, työterveyshuolto loistaa poissaolollaan, eikä kukaan ota vastuuta mistään, on paikka, jossa tunnolliset ihmiset sairastuvat ja tunnottomat ”saikuttavat”.

Omaa vastuutaan jaksamisesta ja hyvinvoinnista ei pidä unohtaa. Jos kessua palaa kaksi askia päivässä, liikunta koostuu kyljen kääntämisestä sohvalla, ruoka-aikaan lähikulman kebab-ravintolaan on superkanta-asiakaskortti ja työpäivän jälkeen kuuluu tuttu oluttölkin sihahdus, voi olla, että työelämässä ei kovin kauaa jaksa kulkea mukana. Eikä kyllä missään muuallakaan.