Päätoimittajan blogi

Tehdään vilungista oikein helppoa

Meillä on ollut Suomessa meneillään sellainen hieno projekti nimeltään Harmaan talouden torjuntaohjelma tämän vuoden loppuun asti. Siinä on se idea, että keksitään keinoja, joilla talousrikollista toimintaa hankaloitettaisiin erilaisilla toimenpiteillä. On löytynyt rahaa muutamien lisätarkastajienkin palkkauksiin, jotta esimerkiksi verorahat saataisiin niille kuuluvaan paikkaan, eikä vilunkimiesten ja -naisten patjantäytteeksi.

Ohjelman eri osat ovat onnistuneet niin ja näin. Se on kuitenkin todettava, että jopa ohjelmaa eduskunnalle arvioinut kriittinen mies, harmaan talouden tutkija Markku Hirvonen totesi loppulauseessaan, että rakennusalan osalta ohjelman tulokset ovat olleet vallan kohtuullisia.

Mutta entäs nyt? Ohjelma loppuu ja vaikka hallitusohjelmassa mainitaankin, että harmaan talouden torjuntaa parannetaan entisestään, näyttääkin nyt siltä, että ollaan parantamassa harmaan talouden toimijoiden edellytyksiä tuottavaan liiketoimintaan.

Lisärahat muun muassa AVIn ulkomaalaistarkastajien ja tilaajavastuutarkastajien palkkauksiin loppuvat vuoden vaihteessa. Ei sillä väliä, että nämä tarkastajat tuovat rahaa taloonkin päin erilaisten laiminlyöntimaksujen muodossa. Puhumattakaan siitä, minkälainen pelote hyvä tarkastajaverkko on.

Hallitus haluaa myös kovasti antaa osakesijoittajille mahdollisuuden piilottaa omistuksensa ulkomaille hallintarekisterien kautta, vaikka sekä verottaja, Osakesäästäjien Keskusliitto että moni muu taho on esittänyt jyrkän vastalauseensa tällaiselle vaihtoehdolle.

Jotenkin sitä kuvittelisi, että näinä vaikeina aikoina olisi tärkeää varmistaa, että kaikki raha mikä valtiolle kuuluu, myös valtiolle tulee. Erilaisen ”verosuunnittelun” eli veronkierron helpottaminen ja epämääräisten, velvoitteitaan hoitamattomien yritysten toimintamahdollisuuksien parantaminen ei toki ole hallituksen kärkihankkeiden listalla, mutta hallituksen toimet hiukan haiskahtavat siltä.