Päätoimittajan blogi

Lehti muuttuu maailman mukana

Rakentaja-lehti perustettiin vuonna 1925. Jo sitä ennen kirvesmiehillä, muurareilla ja maalareilla oli omat lehtensä Lastu, Peruskivi ja Maalarien Viesti, jotka alkoivat ilmestyä viime vuosisadan alussa, vuoden 1905 suurlakon jälkimainingeissa.

Enimmillään Rakentaja-lehtiä tipahti liiton jäsenten postilaatikkoon peräti 47 kertaa vuodessa. Siitä luvusta on tultu tasaisesti alaspäin, kun jäsenviestinnän tarpeet ovat muuttuneet. Sähköiset kanavat ovat tänä päivänä yhä tärkeämpiä, kun viestinnän nopeuden vaatimukset vain kiristyvät.

Rakentaja-lehti on käynyt viime syksyn aikana yhden sen historian suurimmista muutoksista. Lehti ilmestyy jatkossa 8 kertaa vuodessa, sen ulkoasu muistuttaa enemmän aikakauslehteä ja sisältö on mietitty uudelleen niin, että se palvelisi lukijoitaan ja liittoa paremmin. Lehti keskittyy enemmän taustoittaviin ja syvällisiin sisältöihin, sillä uutiset luetaan verkosta mahdollisimman tuoreina.

Uudistuneeseen lehteen on mietitty erilaisia teemoja, jotka rytmittyvät vuoden kulun mukaan. Ensimmäinen teema on korjausrakentaminen. Korjaaminen muodostaa yli 40 prosenttia kaikesta rakentamisesta ja sen osuus yleensä nousee silloin, kun uudisrakentamisessa hidastellaan. Korjausrakentaminen myös kehittyy vauhdilla, sen prosesseja mietitään uusiksi ja avuksi otetaan uudenlaista teknologiaa. Niistä lisää sivulta 16 alkaen.

Muita Rakentajan teemoja ovat tänä vuonna muun muassa nuoret rakentajat, työterveys ja -turvallisuus, maanrakennus ja uudisrakentaminen. Teemat eivät kuitenkaan koskaan vie koko lehteä, vaan yllätyksille jää aina tilaa.

Lehden rakenteeseen liittyvä iso uudistus on jäsenille tärkeiden asioiden huomioiminen jokaisessa lehdessä. Rakentajien terveyttä, lakia ja oikeusasioita sekä taloutta ruoditaan kaikissa lehden 8 numerossa omilla palstoillaan. Pyrimme tuomaan alan parhaiden asiantuntijoiden tietotaitoa lukijoidemme käyttöön.

Liittolehtien on pysyttävä mukana lehtialan kehityksessä. Aivan samalla tavalla kuin kaupalliset lehdet kisaavat lukijan huomiosta lehtiständeillä Suomen kaupoissa ja kioskeissa, myös liiton julkaisun on houkuteltava vastaanottajaa avaamaan lehti. Sillä mitä iloa on lehden tarjoamasta, jäsenelle tärkeästä tiedosta, jos se päätyy suoraan takansytykkeeksi?