Lakiosaaminen on osa liiton kovaa ydintä

Mitä eroa on kaljakorilla ja lakimiehellä?

– Lakimies kusettaa enemmän. Siinä kiteytetysti ammatillinen stereotypia. Silti toivon, että jos jonakin päivänä itse joutuisin ongelmiin työnantajani kanssa, juttuani hoitaisi se ammattiliiton kaikkein inhottavin, monessa liemessä keitetty juristi.

Tässä elokuun Rakentajassa kerrotaan kolmesta oikeuteen menneestä jutusta, joissa luottamusmies on joutunut tulilinjalle. Jutut voitettiin. Minäkin pääsin seuraamaan yhtä tällaista tapaus­ta Espoon käräjäoikeuteen. Oikeudenkäynti ei ole helppo tilanne työntekijälle, joka yrittää pitää huolta oikeuksistaan. Jos oikeudenkäynnistä ei ole kokemusta, tilanne voi tuntua todella ahdistavalta. Siellä saatetaan ruotia ihmisen työsuoritusta, luonnetta ja toimintaa tavalla, joka ei tuntuisi kenestäkään miellyttävältä. Hyvä lakimies luo turvallisuudentunnetta.

Oikeusapu onkin todella merkittävä, rahanarvoinen etu liittoon kuulumisessa. Sitä ei ehkä tule ajatelleeksi silloin, kun kaikki sujuu lakipykälien mukaan, mutta jos ongelmia tulee, se on korvaamaton palvelu. Niin sanottu Loimaan kassa (YTK) mainostaa, että pienellä lisämaksulla sieltäkin saa oikeusapua. Totuus on kuitenkin se, että sillä palvelulla ei kateta useammankin vuoden kestävän oikeusprosessin kustannuksia.

Rakennusliitolla on oma lakiosastonsa, jonka työntekijät ajavat juttuja oikeudessa. Moni ammattiliitto on ulkoistanut oikeusavun lakitoimistoihin. Siinä ei sinällään ole mitään pahaa, mutta menetetäänkö siinä varma paikka kerryttää osaamista? Jokaisesta sovinnosta ja oikeusjutusta kasaantuu tietoa talon sisälle. Sellaista tietoa, jota on hyvä hyödyntää seuraavissa jutuissa. Samaan aikaan syntyy myös ymmärrystä siitä, mitä työelämässä juuri nyt tapahtuu.

Hyvä lakimies osaa myös sopia silloin, kun se on järkevää. Ja koska liiton lakimies on kuukausipalkkainen työntekijä, jolle oikeusprosessin pitkittäminen ja turha riitely eivät tuo lisää palkkiota, voi tuntea kohtuullista varmuutta siitä, että sitten kun tapellaan, siihen on syytä.