Kesäduunissa ja ihan pihalla

Kun moni muu viettää maassamme ansaittua kesälomaansa, painavat kesäharjoittelijat ja -työntekijät hiki hatussa töitä. Kesätyöstä moni nuori saa ensimmäisen kokemuksensa työelämästä ja se on monelle ensimmäinen askel polulla kohti vakituista työpaikkaa.

Kuvan, jonka nuori työelämästä kesällä saa, toivoisi olevan hyvä. Valitettavasti näin ei aina ole.

Isoilla yrityksillä on pitkälti vakiintuneet sopimus- ja palkkauskäytännöt kesähessujenkin osalta. Sopimukset tehdään kirjallisesti, palkka on sen mitä pitää ja joku kokeneempi pitää välillä kädestä ja ohjaa tekemään työt oikein. Monella rakennusalan yrityksellä on erilaisia pitkän aikavälin ohjelmia, joissa tehdään yhteistyötä ammattikoulujen kanssa niin, että sama nuori käy kaikki harjoittelunsa ja työssäoppimisensa saman yrityksen työmaalla.

Mutta sitten on ne toisenlaiset työpaikat. Pienet, villit yritykset, jotka muissakin asioissa työllistävät liiton henkilökuntaa. Rakennusliittoon tulee kesällä paljon puheluita joko kesätyöntekijöiltä tai heidän vanhemmiltaan, kun pieni työläinen pohtii, maksetaanko hänelle oikeaa palkkaa. Ja valitettavan usein ei makseta. On päästy kumminkaiman sedän tutun työmaalle töihin ”hyvillä puheilla”, ilman kirjallista työsopimusta ja sitten kaikki ei ole mennytkään ihan niin kuin pitää. Kyllä siinä varmasti nuorella ihmisen taimella tulee kusetettu olo.

Jäätelömyyjät, mansikanpoimijat, toriapulaiset ja muut kausityöntekijät työllistävät myös SAK:n Kesäduunari-infon palvelunumeroa. Tuntuu siltä, että ihan tietynlaiset yrittäjät käyttävät härskisti hyväkseen nuoria, jotka eivät vielä tiedä oikeuksistaan, työlainsäädännöstä tai tesseistä mitään.

Rakennusalan toisen asteen opiskelijoista suurin osa on liittynyt opiskelijajäseninä Rakennusliittoon. Vaikka he tuskin lueskelevat päivittäin alan työehtosopimuskirjasia, on heillä asiat paremmin, kuin monella muulla; on ihmisiä, joilta voi saada apua, jos työsuhteessa ilmenee epäselvyyksiä.

Hyvää kesää kaikille ja pitäkää te vanhemmat ja kokeneemmat huolta pienemmistänne.