Päätoimittajan blogi

Asukkaat, ne paskiaiset

Tuomas Enbuske haukkui tyylilleen uskollisena viime viikon blogissaan PAMin kampanjan, jossa PAM kehotti jäseniään jakamaan toisten pamilaisten kanssa instagramissa ”haastavia” hetkiä asiakkaiden kanssa. Enbusken mielestä se oli tietenkin PAMin halua pilkata ja aliarvioida asiakkaita, ei raskasta asiakaspalvelutyötä tekevien ihmisten yhteinen ja ironinen tapa purkaa silloin tällöin puhkeavaa vitutusta.

Rakennusalalla moni työntekijä joutuu tekemään asiakaspalvelutyötä työmaalla. Putkiremontissa liikutaan ihmisten kotona ja ollaan koko ajan tekemisissä asiakkaiden eli niiden kuuluisien loppukäyttäjien kanssa. Eikä se aina ole mitään herkkua.

Rakennusmiehiä ja naisia haukutaan siitä, että he menevät ihmisten kotiin likaisin kengin, suunnilleen keskellä yötä lekan kanssa, hakkaamaan huvikseen rikki kylpyhuoneita. Kyllä ne sellaiset ajat ovat takanapäin. Pääosa työntekijöistä tajuaa hyvin, että ihmisten kanssa pelataan nätisti ja yritetään aiheuttaa niin vähän asumishaittaa kuin vain on mahdollista. Töitä tehdään kuitenkin kovassa aikataulupaineessa, toisen käskystä ja jos suunnittelu on tehty huonosti, siinä kärsivät sekä tekijä että asiakas.

Eikä kukaan puhu siitä, miten asiakkaat kohtelevat rakennusväkeä. Ei ole ihan yksittäinen kerta, kun olen kuullut, että perheessä on katsottu liikaa 1960-luvun pehmopornoa ja rouva odottaa baby­doll-yöpaidassa putkimiestä rassaamaan. Purkuporukka saa sekopäisen ammattivalittajan niskaansa, kun hommia tehdään silloin kun on käsketty. Lakimies syynää viivottimen kanssa jokaisen listan ja jos yksikin on millin verran vinossa, ollaan menossa oikeuteen. Remonttimaalari löytää pahimmassa tapauksessa pommin jäljiltä olevasta kämpästä patjalta nukkumassa huumehöyryisen sekakäyttäjän, joka on kyllä häädetty, mutta ei ole suostunut lähtemään.

Pientä armoa siis kaikille asiakaspalvelijoille. Kai hekin saavat joskus – edes huumorilla – valittaa.

Johanna Hellsten
päätoimittaja (vt.)