Päätoimittajan blogi

Ryhtiä, pääkaupunkiseutu

Kävin viime viikolla Tampereella tutustumassa kaupungin infra-rakentamisen kruununjalokiveen, Rantatunneliin. Asiaa tuntemattomille tiedoksi, että Rantatunneli on pitkään tapeltu ja lopulta vuonna 2013 aloitettu, yli kaksikilometrinen tunneli, joka siirtää tukkoisen rantatien pois hyvältä rakennusmaalta.

Rantatunnelin vaikutuksista on varovasti arvioitu, että se synnyttäisi noin miljardilla eurolla muuta rakentamista. Ranta-Tampellan kaupunginosaan tulee tuhansille ihmisille uusia asuntoja ja hienoa uutta kaupunkiympäristöä. Samalla myös rantojen virkistyskäyttö helpottuu ja rannat kaunistuvat.

Tampereella päättäjät näyttävät uskovan tulevaan ja haluavan kehittää kaupunkiaan eteenpäin. Tästä toisena esimerkkinä käyvät sinne todennäköisesti toteutuvat raitiotiet.

Mitä tekee metropolien metropoli, pääkaupunkiseutu? Keskustatunneli ja Pisararata ovat olleet jo ties miten pitkään kissanhännänvedon kohteina. Entä kuka enää tosissaan odottaa, että esimerkiksi Espoon Suurpeltoon saataisiin raiteet?

Pisararadalla olisi ollut valtava merkitys pääkaupunkiseudun liikenteen sujuvuuden kannalta, keskustatunneli – toki melko kallis hanke – olisi myös helpottanut yhä pahenevia ruuhkia, kun ihmiset istuvat autoissaan läpi keskustan etananvauhtia matelevan liikenteen päästäkseen töihin.

Myönnettäköön, että hyviäkin asioita on tapahtunut; metroa sentään jatkettiin, mutta en tiedä, kenen mielestä on kätevää joutua vaihtamaan linjaa Ruoholahdessa. Kehärata liikuttaa jo väkeä, vaikka pientä alkukankeutta siinä onkin ollut.

Toimivan infran epäsuora vaikutus on myönteinen yritysten hintakilpailukyvylle, investointi- ja sijaintipäätöksille, työvoiman saatavuudelle ja muuttoliikkeelle. Tavallisille ihmisille se tarkoittaa parempaa arkea ja ehkä myös kohtuuhintaisempaa asumista. Ja rakentajille töitä, tietysti.

Joskus toivon, että pääkaupunkia alkaisivat johtaa hullut visionäärit, jotka jonkun yksittäisen taidemuseon sijaan pohtisivat ihan tosissaan vaikka sitä meren alla kulkevaa tunnelia Tallinnaan.

Johanna Hellsten
päätoimittaja (vt.)